Adaptační program

Adaptační program MŠ Veleň

 

Adaptační program je připraven na všech pracovištích MŠ Veleň pro první dny dítěte v mateřské škole. Pro všechna pracoviště je stejný.

 

Jednotlivé děti přicházejí do MŠ z rodiny, která se od prostředí školy zásadně liší. Vstupem do MŠ dítě poznává nové lidi, kamarády, ale také se přizpůsobuje novým pravidlům a odlišnému režimu. Naší snahou je, aby dítě chodilo do MŠ rádo a bylo v ní spokojené. Důležitým prostředkem je tedy spolupráce a komunikace mezi školou a rodiči.

 

V naší mateřské škole uplatňujeme individuálně přizpůsobený adaptační program. Snažíme se přizpůsobit potřebám dítěte. Citlivým přijetím, tolerancí a vcítěním se do situace dítěte zmenšujeme jeho obavy z nového prostředí bez přítomnosti rodiče. Tímto bude celý personál školy dítěti pomáhat vstoupit do nového prostředí.

 

Proces adaptace

- proces začíná již u zápisu do MŠ, kdy současně probíhá i Den otevřených dveří. Rodiče s dětmi mají možnost si prohlédnout třídy, seznámit se s prostředím, učitelkami a informovat se o konkrétním plánu adaptace

- v červnu se koná informační schůzka pro rodiče. Přesný termín bude uveden na webových stránkách MŠ Veleň. Schůzka se týká informací o provozu školy, platbách, potřebném vybavení. Rodičům budou zodpovězeny dotazy týkající se mateřské školy.

- časové období pro adaptaci je pro každé dítě zcela individuální a mělo by vycházet z potřeb dítěte. Závisí na věku, psychickém vývoji a povaze dítěte. Standardní adaptace probíhá v měsíci září. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči doba prodloužena. Pokud se objeví u dítěte velké adaptační problémy, budeme hledat společné individuální řešení v zájmu dítěte. U nově příchozích dětí se řídíme „Dohodou o docházce“.

 

Možné fáze adaptačního programu:

  1. Fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 9:30h (odchází po svačině, před pobytem venku)
  2. Fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 11:00h (odchází před obědem)
  3. Fáze – dítě odchází po obědě
  4. Fáze – dítě zůstává na odpočinek

Předávání dítěte do třídy

- zbytečně neprodlužujte ranní loučení

- nevyvolávejte v dítěti lítost nad vzájemným odloučením

- pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale zároveň rozhodní (je běžné, že dítě pláče, často se však uklidní po pár minutách po odchodu rodičů)

- pokud dítěti dáte slib (přijdu po obědě), měli byste ho splnit

- pokud jeden z rodičů nese předávání dítěte těžce, pokuste se, aby dítě vodil druhý rodič.

 

Pouze v krajních případech, při neustupujícím pláči, voláme rodičům, aby si dítě vyzvedli z MŠ dříve.

Rady pro ulehčení adaptace dítěte v MŠ

Osamostatňujte dítě v:

- sebeobslužných návycích (samo se obléknout, umýt, používat WC)

- ve stravovacích návycích (stolování, samo se najíst)

Rozvrhněte si čas tak, aby dítě nebylo při příchodu do školky stresováno.

Nespěchejte na dítě, dopřejte mu čas, aby věci zvládlo samo.

Tvořte s dítětem pravidla, dbejte, aby je dodržovalo, vysvětlujte, co je vhodné a nevhodné chování a proč tomu tak je.

 

Adaptační proces je náročný nejen pro dítě samotné, ale i pro rodiče, kteří mohou prožívat různé obavy. Neváhejte proto být s námi v kontaktu a kdykoliv se zeptat na to, co vás zajímá.