ZŠ a MŠ Veleň
Hlavní 46, Veleň
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA, VE ŠKOLCE JE POŘÁD PRIMA
TŘÍDA: VČELKY
MOTTO:
„Všechno, co opravdu potřebuji znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské školce.“ – Robert Fulghum
Platný pro školní rok 2019/2020
Zpracovaly: Jaroslava Vostárková
Jana Štruplová
1. IB: Září - škola volá zas!
Charakteristika dětské skupiny: 3 – 6 let
Časový rozsah: září
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřený na adaptaci dětí v MŠ. Děti se seznamují s novým prostředím, kamarády, zaměstnanci školy, osvojují si pravidla třídy, režim dne v MŠ a pravidla chování v kolektivu.
Dílčí vzdělávací cíle:
- seznámení se s novým prostředím, adaptace na změnu – vstup do MŠ
- zdokonalení návyků sebeobsluhy (hygiena, oblékání, stravování)
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému, rozvoj komunikačních schopností,
rozvoj prosociálních postojů, rozvoj schopnosti sebeovládání
Vzdělávací okruhy: 1. Adámek jde poprvé do školy
2. Kamarádi ze školky
3. Moje školka
Nabídka činností:
- pozorování a poznávání prostor MŠ, školní zahrady a okolí MŠ
- Kdo se o nás stará? (seznámení dětí s učitelkami a personálem MŠ)
- svolávací písnička (Děti, děti, pojďte sem…), vytvoření rituálu ranního kruhu
- tvorba třídních pravidel a pravidel chování v kolektivu: pravidla při vstupu do MŠ, při
odchodu, jak se chováme doma a jak ve školce (vč. oslovení), pravidla při zacházení
s hračkami a hrami, pravidla půjčování výtvarných potřeb, pravidla chování v tělocvičně,
školní zahradě, Jak říct, že se ti líbí/nelíbí chování druhého?, Kde hledat pomoc a jak
reagovat, pokud ti někdo ubližuje?
- seznamovací hry pro poznávání jmen dětí
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
vlastní osoba (postava), moje oblíbená hračka, činnost, sport, kamarád, moje oblíbená
pohádková knížka, postavičky z pohádkové knížky, moje školka, cesta do školky
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání
- hry s čísly: 1 – 5, malý x velký,
- významy slov: před x za, nad x pod
- barvy: žlutá, modrá, červená
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, nácvik správného úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky na téma kamarádi, školka
- rozvoj zrakového vnímání: určení stejných a rozdílných tvarů/obrázků, Co ubylo x přibylo?
- rozvoj sluchového vnímání: poslech nahrávek – zdroj zvuku (tekoucí voda, tlesknutí…)
- pracovní listy s tématikou školka, kamarádi ve školce, školková pravidla
- pohádky – četba, audio, video, dramatizace pohádky O Budulínkovi
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na divadlo
- pohybové hry: Poznávám svou značku, básničky s pohybem, Zajíček ve své jamce, Čáp
ztratil čepičku, Slepte se, Na mrkanou, různé typy chůze a poskoků, protahování (kytka
roste, strom ve větru), jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem,
překážková dráha, kutálení v kruhu, házení v kruhu, na jména, na barvy…., Mazurka
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Čížečku, čížečku, Měla babka, čtyři jabka,
Kočka leze dírou, Ovčáci, čtveráci, Rybička maličká, Adámku náš, Tluče bubeníček…
- básničky: Paleček a jeho kamarádi, Polámal se mraveneček…
2. IB: Říjen - podzimní je čas
Charakteristika dětské skupiny: 3 – 6 let
Časový rozsah: říjen
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřen na objevování změn v přírodě - děti jsou seznamovány se změnami, které nastávají v přírodě na podzim, užívají darů přírody. Seznamují se s okolnostmi vlivu člověka na životní prostředí, jakým způsobem může člověk přispět k ochraně životního prostředí.
Dílčí vzdělávací cíle:
- upevnění návyků sebeobsluhy
- rozvoj smyslového vnímání a vyjadřování
- seznamování s místem a prostředním, ve kterém dítě žije, vytváření pozitivního vztahu k
němu
- pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale
také poškozovat a ničit
Vzdělávací okruhy: 1. Foukej, foukej, větříčku
2. Na poli, na zahrádce a v lese
3. S přírodou jsem kamarád
Nabídka činností:
- upevňování třídních pravidel a pravidel chování v kolektivu
- vyprávění o podzimu, znaky podzimu, podzim na zahrádce, podzim v lese, roční období
- podzimní obrázky – popis, vytváření příběhů, souvislosti, vlastní zkušenost, co roste na poli,
na louce, v lese
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou): strom
na podzim, postavičky, zvířátka z listí, jablka, švestky, hrušky, ptáci na drátě, tvorba malé
krajinky z přírodnin – traviny, kaštany, žaludy, postavičky, zvířátka z kaštanů, houby,
ztvárnění podzimního počasí, tajemné bytosti – hejkal, trpaslík, víla, papírový větrník,
hrajeme si s čočkou, hráškem, fazolemi, kukuřicí, bramborami (mandaly, modelování,
třídění, tiskátka, hmatové hry)
- námětové hry a výtvarné činnosti zaměřené problematiku ekologie (vč. třídění odpadu)
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání
- hry s čísly: 1 – 5, nejmenší x největší
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, nácvik správného úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky na téma podzim
- rozvoj zrakového vnímání: na jedné rovině x změna pohybu
- rozvoj sluchového vnímání: směr zvuku – 3 děti v místnosti drží zvoneček - odkud přichází
zvuk?...
- pracovní listy s tématikou podzim, zahrada, louka, les
- pohádky – četba, audio, video s tématikou podzim, dramatizace Princeznička na bále
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, prohlížení knížek
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na zahradě, na poli
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Na kočičku a
myš, Na podzimní barvy, Na hlídače, překážková dráha – chůze podzimním lese,
jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem, různé druhy běhu,
poskoků a chůze, Slepá bába, Škatulata, hýbejte se!, honičky
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ
- pozorování podzimní přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Sedí liška pod dubem, Šel zahradník do
zahrady, Pod naším okýnkem, Stojí, stojí bedla, Šla Nanynka do zelí, Kolo, kolo mlýnský, Já
do lesa nepojedu, O, řebíčku zahradnický, V zahradě na hrušce…
- básničky: Foukej, foukej větříčku, Brambora, Princeznička na bále, Veverka čiperka, Ježek,
Kuřátko a obilí…
3. IB: Listopad – příroda ke spánku se chystá
Charakteristika dětské skupiny: 3 – 6 let
Časový rozsah: listopad
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřen na sledování proměny přírody před příchodem zimy – příroda se ukládá ke spánku. IB děti seznamuje s fungováním lidského těla, jeho částmi, zaměřuje se na prevenci nemocí a ochranu zdraví.
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se změnám vnějšího prostředí
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování)
- osvojení si poznatků o lidském těle a jeho zdraví, vytváření zdravých životních návyků a
postojů jako základů zdravého životního stylu
Vzdělávací okruhy: 1. Dráček Mráček
2. Prší
3. Teta Chřipka
Nabídka činností:
- znaky podzimu, počasí, koloběh vody v přírodě, dny v týdnu
- poznáváme fungování lidského těla (části těla, hrajeme si na lékaře, zdravá strava, zdravý
životní styl, pojmenuj a přiřaď oblečení, když jsem nemocný, bacily nejsou vidět, ale.., moje
smysly, jak je používám)
- ochutnávání plodů podzimní zahrady a lesa – ovoce, zelenina, bylinné čaje (prevence
nemocí)
- včelí společenství (přínos včelího společenství, produkty a jejich využití)
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
papírový drak, koloběh vody v přírodě (vítr, déšť, mlha, kroupy, slunce, sníh, bouře, hrom,
blesk), pleteme šálu, vyrábíme svíčku z medových plátů, vlaštovky z papíru
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání
- hry s čísly: 1 – 10, geometrické tvary,
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, vázání kličky, nácvik správného
úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině) na téma podzim, zdraví
- rozvoj zrakového vnímání: krátkodobé sledování předmětů, prvků na obrázku, jejich
zapamatování, určení jejich vzájemné polohy…
- rozvoj sluchového vnímání: intenzita zvuku – dechová cvičení, nejtišeji x nejhlasitěji,
- pracovní listy s tématikou podzim odchází, nemoc x zdraví, lidské tělo, počasí
- pohádky – četba, audio, video s tématikou podzim odchází, nemoc x zdraví, lidské tělo
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na divadlo
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, skok přes kaluže
(obruče), cvičení s padákem (prší), různé druhy chůze, běhu a poskoků, překážková dráha,
Na domečky, Na Mrazíka, Na peška, Na draky, Židličkovaná, Na včeličky, Deštník, jóga pro
děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem, různé druhy běhu, poskoků a
chůze, honičky, štafetové hry
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ
- pozorování podzimní přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Vlaštovičko, leť, Prší, prší, jen se leje, Běží
liška k Táboru, Poslali čmeláka pro kousek medu, Pásla ovečky, Skákal pes, Karlíku, Karlíku…
- básničky: Dešťové kapičky, Podzim, Žába skáče po blátě, Počasí, Čmelák…
4. IB Prosinec – vánoční nálada je jistá!
Charakteristika dětské skupiny: 3 – 6 let
Časový rozsah: prosinec
Charakteristika a záměry IB:
IB se zaměřuje předávání lidových tradic spojených předvánočním obdobím – adventem. Děti se seznamují se s vánočními tradicemi a zvyky, zpívají vánoční koledy, poslouchají vánoční příběhy a pohádky.
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
Vzdělávací okruhy: 1. Čertíku Bertíku, co to neseš v pytlíku?
2. Zazpívám si koledu
3. Vánoční pohádka
Nabídka činností:
- znaky zimy (sníh, zima, mráz), měsíce v roce
- Mikulášská nadílka v MŠ, vánoční nadílka v MŠ (sváteční výzdoba třídy)
- advent, Vánoce, zvyky, tradice, vánoční příběh, sv. Mikuláš, dopis Ježíškovi
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
sněhová vločka, téma Mikuláš, anděl, čert, Ježíšek, zimní sport, řetěz z papíru, vánoční
stromeček s dárky, vánoční přání, sněhulák-sníh-vata, vybarvi čepici, šálu,
rukavice, svícen, cukroví z moduritu (modelíny), vánoční ozdoby, vánoční kapr, Betlém
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 10, geometrické tvary, plus x mínus, nejvíce x nejméně
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, druhý
vpravo x druhý vlevo…
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, vázání kličky, nácvik správného
úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině) na téma předvánoční čas
- rozvoj zrakového vnímání: krátkodobé sledování předmětů, jejich vyhledávání a označení
mezi jinými
- rozvoj sluchového vnímání: zapamatování si melodie
- pracovní listy s tématikou zima, Vánoce, sv. Mikuláš x anděl x čert
- pohádky – četba, audio, video s tématikou zima, Vánoce, sv. Mikuláš x anděl x čert
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na rodinu
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Na čertíky
(čertovská honička s loupením ocásků), čertí tanečky, Na domečky, koulovaná s papírovými
koulemi, zimní sporty v tělocvičně, překážková dráha – zimní krajinou, jóga pro děti,
zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem, různé druhy běhu, poskoků a chůze,
honičky, předklon x záklon, dřep, dřep s výskokem
- vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Bude zima, bude mráz, Sněží, sněží,
Mikuláš ztratil plášť, Strašidlo, Čerti se ženili, vánoční koledy…
- básničky: Prosinec, Rukavice, Mikuláš, Vánoční stromeček, Těším se na Vánoce…
5. IB: Leden - na rampouchy hrál
Časový rozsah: leden
Charakteristika a záměry IB:
Záměrem IB je přiblížit dětem, co se děje v přírodě v zimě, jak můžeme v zimě pomáhat zvířátkům a ptákům. Seznamuje děti se zimními sporty, přibližuje kladný vliv sporu na zdraví člověka.
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností, osvojení si některých poznatků, které
předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení
(výtvarné, hudební, dramatické, pohybové)
- rozvoj fyzické i psychické zdatnosti, rozvoj a užívání všech smyslů
- osvojení si poznatků o lidském těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech
Vzdělávací okruhy: 1. Příběhy paní Zimy
2. Zimní radovánky
3. Zdravý jako rybička
Nabídka činností:
- znaky zimy (sníh, zima, mráz), noc x den, opakování: roční období, dny v týdnu
- zimní obrázky - popis, vytváření příběhů, souvislosti, vlastní zkušenost, volné vypravování
- zdravý životní styl - příprava zdravých laskomin, poznáváme známé i neznáme druhy ovoce
a zeleniny všemi smysly, jídlo, Co mi chutná?, Co je zdravé jídlo a proč?, pitný režim
- zvířátka v zimě (jak žijí zvířátka v lese v zimě, jak jim můžeme pomoci, výroba krmítek pro
ptáky)
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
zimní sporty, vytváření loutek, maňásků, tématika sněhulák, zima, rampouchy, zvířata v
zimě, ztvárnění zimních pohádkových příběhů a pohádek
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 15, nejvíce x nejméně, geometrické tvary, větší x menší..
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, uprostřed,
druhý vpravo x druhý vlevo, před x po
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá,
fialová, světle x tmavě barevná..
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, vázání kličky, nácvik správného
úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině) na téma zima, zimní radovánky, zdraví
- rozvoj zrakového vnímání: obkreslování, popis dříve sledovaných obrázků, tvarů
- rozvoj sluchového vnímání: zapamatování si hlásek, slabik, slov, číslic
- pracovní listy s tématikou zima, pohádkové příběhy, zdraví, zimní radovánky
- pohádky – četba, audio, video s tématikou zima, dramatizace pohádky O dvanácti
měsíčkách
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na rodinu, na divadlo
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Na mrazíky, Na
lyžaře, Hlava, ramena, kolena, palce, koulovaná s papírovými koulemi, zimní sporty v
tělocvičně, překážková dráha, štafetové hry, jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky,
hrátky s obručí, míčkem (hod horním obloukem, míčové hry), různé druhy běhu, poskoků a
chůze, honičky, stoj na jedné noze (holubička, čáp),
- vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Zimní písnička, Zima, zima tu je, Kdo to
ťuká na okénko?, Meluzína, Pec nám spadla, Kalamajka, Halí, belí…
- básničky: Zima, Sněhové vločky, Sněhuláček, Vrabec, Leden…
6. IB: Únor - posune den dál
Časový rozsah: únor
Charakteristika a záměry IB:
IB se zaměřuje na poznávání rodiny, rodinných vztahů. Poukazuje na smysluplnost lidské činnosti (zaměstnání, povolání). Seznamuje děti s tradicí masopustního reje.
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj schopnosti citové vztahy utvářet, rozvíjet a city plně prožívat
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky
vyjádřit
- rozvoj kooperativních dovedností
Vzdělávací okruhy: 1. Já a moje rodina
2. Já jsem malý řemeslník
3. Masopustní rej
Nabídka činností:
- moje rodina: Co pro mě znamená moje rodina?, vztahy v rodině (maminka, tatínek,
babička, dědeček strýc, teta, bratranec, sestřenice, vnuk, vnučka…), Kde žiji? (můj dům,
pokojíček, hračky, domácí mazlíček, hřiště, sportoviště, instituce v mém městě –
obecní/městský úřad, nemocnice, škola, školka, knihovna, kino, divadlo, lékař, obchody…),
Jak pomáhám? (domácí práce)
- význam pracovních dní x dní pracovního volna, zaměstnání rodičů, Čím bych chtěl být, až
vyrostu? (pracovní profese), Jak trávím volné chvíle s rodiči? (kino, divadlo, sportoviště..)
- profese, které pomáhají a chrání (Policie ČR, Záchranná služba, Městská policie, Hasičský
sbor), důležitá čísla, jak se chovat v případě nebezpečí, ochrana zdraví, prevence úrazů
- seznámení se s lidovou tradicí Masopustní veselice
- karneval ve školce, příprava výzdoby třídy, příprava karnevalových masek
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
moje rodina, můj pokoj, pracovní profese, volné chvíle s rodiči, jak pomáhám - domácí
práce, příprava masopustní výzdoby a občerstvení (papírové koláče, jitrnice, perníčky..),
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 15, hodně x málo
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, uprostřed,
druhý vpravo x druhý vlevo, před x po, veselý x smutný
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá,
fialová, světle x tmavě barevná..
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, vázání kličky, nácvik správného
úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině) na téma Masopust, řemesla, moje rodina
- rozvoj zrakového vnímání: obkreslování, popis dříve sledovaných písmen, číslic
- rozvoj sluchového vnímání: rozvíjení vět přidáváním slov
- pracovní listy s tématikou masopustní veselice, pracovní profese, já a moje rodina
- pohádky – četba, audio, video s tématikou řemesla, rodina, dramatizace O veliké řepě
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na rodinu, na řemesla
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Na řemesla, Na
barevná auta, Na slepičky, karnevalový rej, kolotoč – cvičení s padákem, divoké balónky
Rybičky, rybičky, rybáři jedou, Na domácí mazlíčky, zimní sporty v tělocvičně, překážková
dráha, jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem (hod horním
obloukem, míčové hry), různé druhy běhu, poskoků a chůze, honičky, stoj na jedné noze
(holubička), lezení s obměnami
- vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Cib, cib, cibulenka, Až já budu velká, Jede,
jede, poštovský panáček, Když jsem já sloužil, Máme tu Masopust, Stála basa, Když jsem
husy pásala, Já mám koně, Spi, děťátko, spi…
- básničky: Mrazíci, Chumelenice, Ježek v zimě, Karneval, Zedník, Pekař peče housky, Jsou
mlynáři chlapi, chlapi, Já nechci kováře, Byl jeden domeček…
7. IB: Březen - žene trávu vzhůru
Časový rozsah: březen
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřen na pozorování změn v přírodě – příroda se probouzí po zimním spánku, vítáme jaro. Pohádková knížka je náš kamarád – březen, měsíc knihy.
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o
jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
Vzdělávací okruhy: 1. Zahrádka se probouzí
2. Zvířátka na jaře
3. Pohádkový svět
Nabídka činností:
- znaky jara (popis, vycházky do přírody, pozorování změn v přírodě, slunce, déšť, bouřka,
blesky, mlha, vítr, teplo x zima, prodlužování dne, pojmy: ráno, dopoledne, poledne,
odpoledne, večer)
- jarní obrázky (popis, příběhy, souvislosti, vlastní zkušenost, pojmenování základních jarních
květin, zvířata a jejich mláďata, domácí zvířata, proč je lidé mají, domácí mazlíčci)
- čtení oblíbených dětských knížek (pohádky, příběhy, poezie), prohlížení encyklopedií,
časopisů pro děti, vypravování pohádek, volné vypravování – vymýšlení pohádkových
příběhů, leporela
- úklid třídy, příprava jarní výzdoby třídy
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
jaro, kvetoucí stromy, skládáme sněženku, tulipán, zvířátka a jejich mláďata, jarní zahrádka,
vyrábíme pohádkovou knížku, vyrábíme loutky (Boudo, budko..), pohádkové postavy
z knížek, práce s krepovým papírem, koláž z různých druhů papíru, skládání rozstříhaných
obrázků, skládání vlastních pohádkových příběhů z různých obrázků
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 15, geometrické tvary
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, uprostřed,
druhý vpravo x druhý vlevo, před x po, veselý x smutný, krátký x dlouhý
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá,
fialová, světle x tmavě barevná.., vybarvuji x nepřetahuji
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, vázání kličky, nácvik správného
úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině), Jak mluví zvířátka?
- rozvoj zrakového vnímání: Co patří k sobě? (vidlička + nůž..), stavebnice, puzzle
- rozvoj sluchového vnímání: rytmická cvičení
- pracovní listy s tématikou jaro, maminka hledá děťátko, první písmena
- pohádky – četba, audio, video s tématikou jaro, zvířátka, dramatizace Boudo, budko
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na rodinu, na řemesla
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Židličkovaná, Na
hlídače, Na zvířátka, Na včeličky, Čáp ztratil čepičku, Vyvolávaná s míčem, překážková
dráha, jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem (hod horním
obloukem, míčové hry), různé druhy běhu, poskoků a chůze, honičky, lezení s obměnami,
„koníček“, skok přes švihadlo, cvičení s padákem
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Na jaře, Vozilo se na jaře, Sněženka,
Travička zelená, Pásla ovečky, Hřej, sluníčko, hřej, Máme rádi zvířata, Kočka leze dírou…
- básničky: První sněženka, Petrklíč, Konvalinka, Myšičko myš, pojď ke mně blíž, Kotě a
sluníčko, Šel Janeček na kopeček, Povídám, povídám pohádku…
8. IB: Duben - barví stromům kůru
Časový rozsah: duben
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřen na předávání jarních lidových tradic a zvyků – svátků velikonočních. Poukazuje, že po práci je potřeba si odpočinout – jak trávíme volný čas. Svůj svátek mají čarodějnice – Pojďte, budeme se bát!
Dílčí vzdělávací cíle:
- rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
- rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj
schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se
přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
- rozvoj užívání všech smyslů
Vzdělávací okruhy: 1. Zajíčkovy Velikonoce
2. O neposlušném koštěti
2. Jedeme na výlet
Nabídka činností:
- vycházky do přírody - pozorování změn v přírodě (jaro),
- seznamování s lidovými zvyky a tradicemi – Velikonoce (Škaredá středa, Zelený čtvrtek…,
pomlázka, kraslice, tradiční velikonoční pochoutky, velikonoční hodovačky…)
- slavíme Čarodějný den (výzdoba třídy, čarodějný rej v MŠ, pavoučí síť, Ježibabí dobroty)
- jak trávíme volný čas s rodinou (výlety, domácí mazlíčci, návštěvy divadel, kina, sportovních
hřišť a zařízení, jak sportuji, jaký je můj koníček), sbalíme si do baťůžku…,
- návštěva ZOO (poznáváme zvířatka ze ZOO)
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
zdobíme třídu velikonoční výzdobou, zdobíme kraslice (z papíru, vyfouklá vajíčka..),
pleteme pomlázku, sejeme osení, vyrábíme velikonočního beránka, čarodějná lucernička,
pavučiny s pavouky, pavoučci z papíru, netopýři z papíru, ježibabí domeček, kotlík, kocour,
silueta, Kam rád jedu
na výlet s rodiči? (ZOO, rozhledna, výlet vláčkem..)
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 15, najdi správné pořadí (čísla, obrázky: vejce, kuře, slepice…)
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, uprostřed,
druhý vpravo x druhý vlevo, před x po, veselý x smutný, krátký x dlouhý, vepředu x vzadu
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá,
fialová, světle x tmavě barevná.., zatlač x povol (tlak pastelkou)
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafomotorická cvičení, vázání kličky, nácvik správného
úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině) na téma jaro, Velikonoce, jedeme na výlet
- rozvoj zrakového vnímání: koordinace pohybů oko x ruka
- rozvoj sluchového vnímání: pexeso pro uši
- pracovní listy s tématikou jaro, čarodějnice, Velikonoce, jak trávíme volný čas
- pohádky – četba, audio, video s tématikou Velikonoce, Malá čarodějnice, ZOO
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na doktora, na rodinu, na ZOO
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Zajíček ve své
jamce, Hrajeme si na opičky, sloní přetahovaná, Na ZOO, zajíčkova překážková dráha, jóga
pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem (hod horním obloukem,
míčové hry), různé druhy běhu, poskoků a chůze, honičky, štafetové hry, lezení
s obměnami, skok přes švihadlo, čarodějný rej v MŠ – podlézání koštěte, hadí škatulata,
hýbejte se!, metání hromů a blesků, Ježibabí honička, předávání smrduté ryby – zástup,
Komu straší ve věži?, pavoučí Židličkovaná…)
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Utíkej, Káčo, Maličká su, Hody, hody,
doprovody, Pomlázka, To je zlaté posvícení, Pekla vdolky, Já jsem muzikant, Žežuličko, kde
jsi byla? , Běžela ovečka, Tancovala žížala, Pět ježibab, Jak se loví gazely, Medvědí trápení,
V zoologické zahradě, Holka modrooká, Na tom pražském mostě, Já jsem z Kutné hory…
- básničky: Jak šlo vejce na vandr, Žirafa, Opice, Hody, hody doprovody, Pomlázka…
9. IB: Květen - barevný má fráček
Časový rozsah: květen
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřen na poznávání důležitosti vztahu matka, otec, dítě – rodina, připomíná oslavu květnového Dne matek. Přibližuje důležitost dodržování bezpečnosti na silnici, jakým způsobem se můžeme účastnit silničního provozu. Poznáváme, jakou krásu mohou vytvořit naše šikovné ručičky.
Dílčí vzdělávací cíle:
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole)
- vytváření základů pro práci s informacemi
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- rozvoj tvořivosti
Vzdělávací okruhy: 1. Překvapení pro maminku
2. O smutném semaforu
3. Šikovné ručičky
Nabídka činností:
- oslava svátku maminek, příprava překvapení pro maminky
- co pro mě maminka znamená, co pro mě dělá, které jídlo mi vaří – maminčiny dobroty, čím
je moje maminka (pracovní profese) maminčiny koníčky – maminčiny kytičky, maminčina
klubíčka, maminčina jehlička a niť
- tatínek, co pro mě znamená, co pro mě dělá, čím je můj tatínek (pracovní profese),
tatínkovy koníčky – s tatínkem v dílně, s tatínkem na rybách
- dopravní prostředky: druhy, způsoby dopravy, poznáváme dopravní značky, pravidla
silničního provozu, Co je to dopravní nehoda a jak se zachováme?, ochranné pomůcky –
cyklistická přilba..), Jak se dopravuji do školky (kudy, autem, autosedačka..)?, Jakým
způsobem se orientujeme v neznámém prostředí (turistické značky, mapy, navigace,
informační střediska)?
- šikovné ručičky (různé výtvarné techniky: modelování, frotáž, obtisk, malování tažením,
zapouštění barvy, kreslení, malování, plošná a prostorová tvorba, míchání barev…)
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
dárek pro maminku (hrníček, přáníčko, korále…), stavíme město z kostek, kreslíme mapu
města, tématika: na silnici bezpečně, vytváříme dopravní hřiště,
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 15, nejmenší x největší, geometrické tvary
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, uprostřed,
druhý vpravo x druhý vlevo, před x po, veselý x smutný, krátký x dlouhý, vepředu x vzadu,
předtím x teď x potom
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá,
fialová, světle x tmavě barevná..
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, graf. cvičení, vázání kličky, nácvik správného úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině), zvuky dopravních prostředků
- rozvoj zrak. vnímání: doplňov. neúplných obr., Co je špatně? (řady prvků s jedním chybným)
- rozvoj sluchového vnímání: hra na ozvěnu
- pracovní listy s tématikou maminčina kuchyně, tatínkova dílna, dopravní prostředky
- pohádky – četba, audio, video s tématikou moje rodina, na silnici bezpečně
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na zvířátka, na doktora, na rodinu, na dopravu
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Na slepou bábu,
Na mrkanou, Na barevná auta, Na popletená klubíčka, Chodí pešek okolo, Na sochy, Na
dopravní hřiště, jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem (hod
horním obloukem, míčové hry), různé druhy běhu, poskoků a chůze, honičky, lezení
s obměnami, skok přes švihadlo, cvičení s padákem
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): Chovejte mě, má matičko, Sluníčko,
sluníčko, popojdi maličko, Koulelo se, koulelo, Červený šátečku, Tú, tú, tú, auto už je tu,
Jedna, dvě, Honza jde…
- básničky: Maminčin dar, Jen mít oči k vidění, Okáč, Kytička pro maminku, Náš táta šel na
houby, Doprava…
10. IB: Červen - zpěvavý je ptáček
Časový rozsah: červen
Charakteristika a záměry IB:
IB je zaměřen na poznávání letní přírody, seznamuje děti s užitečností drobných obyvatel žijících v trávě, jehličí, podzemí. Seznamuje děti, jak funguje vesmír, s naší krásnou planetou Zemí - kontinenty, naší vlastí a okolními státy. Červenec je léto u vody, srpen prázdninové příhody.
Dílčí vzdělávací cíle:
- vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, živou i neživou přírodou, planetou
Zemí, lidmi, společností
- rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným
- vytvoření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
Vzdělávací okruhy: 1. Kdopak to žije v trávě?
2. Naše překrásná planeta
3. Těšíme se na prázdniny
Nabídka činností:
- znaky léta: vycházky do přírody, pozorování změn v přírodě - slunce, horko, teplo, letní
bouřky, brouzdáme se v loužích, obilné lány, letní louka, drobní obyvatelé luk a lesa: jak se
žije v trávě, jehličí, v tůni a podzemí?, užitečnost hmyzu, poznáváme obojživelníky, plazy,
vodní tvory, kamarád krtek,
- vesmír: souhvězdí, měsíc, slunce, planety, střídání noc x den, rozmanitost krajiny na
planetě Zemi: vodstvo, horský systém, pouště, jeskyně, lesy, louky, krajiny sněhu a ledu..,
žijeme na planetě Zemi, je to náš domov, na Zemi je pět světadílů, každý je jinak krásný
- má vlast: české státní symboly, jakou řečí komunikujeme, zpíváme, recitujeme: moje
oblíbená písnička, básnička, pohádka, jídlo, nápoj, výlet v ČR…
- okolní státy – název, řeč, jak se zdraví u sousedů, charakter krajiny, typické jídlo.., někteří
lidé vypadají jinak a jinak mluví
- oslava Mezinárodního dne dětí, rozloučení se školkou a předškoláky
- letní obrázky (popis, příběhy, souvislosti, vlastní zkušenost, letní sporty, bezpečně u vody)
- výtvarná činnost (malba, kresba, obtisk, výtvarná tvorba, práce s keramickou hlínou):
loďka z papíru, já u vody, na louce, v lese, pláž (písek, krupice), slunce, letní bouřka,
malování kamínků, vytváření koláží z kamínků, domečků pro víly a skřítky, motýli z těstovin,
batikování látky (kapesník, návlek na polštář…), kamarádi z tůně, trávy a podzemí
- volná výtvarná činnost: kreslení, lepení, malování, modelování, stříhání, vytrhávání papíru
- hry s čísly: 1 – 15, počítáme tam a zpět, které číslo v řadě chybí?
- významy slov: před x za, nad x pod, vedle, mezi, nahoře x dole, vlevo x vpravo, uprostřed,
druhý vpravo x druhý vlevo, před x po, veselý x smutný, krátký x dlouhý, vepředu x vzadu,
předtím x teď x potom, stejný jako x různý
- barvy: žlutá, modrá, červená, oranžová, zelená, hnědá, růžová, hnědá, černá, bílá, šedá,
fialová, světle x tmavě barevná.., teplé x studené barvy
- prstové cvičení, uvolňovací cviky, grafom. cvičení, vázání kličky, nácvik správného úchopu
- logopedické a jazykové hříčky, dechová cvičení, hádanky, říkadla, spolupráce a komunikace
(práce ve dvojicích a skupině), bzučím jako včelka
- rozvoj zrakového vnímání: změna, pozornost, představivost (každá ponožka jiná…)
- rozvoj sluchového vnímání: poznávání písniček podle melodie
- pracovní listy s tématikou moje vlast, planeta, těším se na prázdniny (louka, voda, les..)
- pohádky – četba, audio, video s tématikou cestování, má vlast (České báje a pověsti)
- kostky, Seva, domino, puzzle, navlékání korálků, mozaiky, hry s autíčky a vláčky
- námětové hry: na domácnost, na obchod, na rodinu, na kosmonauty, na cestovatele
- pohybové hry: básničky s pohybem, taneční a pohybové aktivity na hudbu, Zrcadlo, Žabí
závody, Paleček a obr, Na planety (pohyb planet, chůze na Měsíci), přenášení
planet (dvě tyče, míč), pohyb ve vesmíru (chůze, běh s vyhýbáním), vesmírná překážková
dráha, štafetové hry, jóga pro děti, zdravotní a protahovací cviky, hrátky s obručí, míčkem
(hod horním obloukem, míčové hry), různé druhy běhu, poskoků a chůze, honičky, lezení
s obměnami, skok přes švihadlo, cvičení s padákem
- pobyt venku: školní zahrada - pískoviště, odrážedla, kopaná, házení míčem, námětové hry v
přírodě, kreslení křídou, vycházky v okolí MŠ - pozorování přírody pole, louka, zahrada, les
- písničky (nácvik, melodizace, rytmizace, pohyb): poslech Česká státní hymna, Pod našima
okny teče vodička, Kolik je na světě…, Kočka na okně, Královské raggae, Stromy…
- básničky: Krtek, Šneček, Šnečku, šnečku, vystrč růžky, Had leze z díry, Žáby…